کمبود مواد مغذی و ویتامین احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

تصویر کمبود مواد مغذی و ویتامین احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: کمبود مواد مغذی و ویتامین هایی مانند C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری ها به ویژه ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

عصمت عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی ازجمله بیماری ویروس کرونا دارد و از طرفی عامل ابتلا به این ویروس بیماری های زمینه ای مثل دیابت و بیماری های ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

وی با اشاره به توصیه های تغذیه برای پیشگیری از بیماریهای تنفسی و کرونا اضافه کرد: روزانه باید از منابع غذایی ویتامین C مثل سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی استفاده شود.

این مسوول ادامه داد: به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند و در این میان هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر وبرگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند.

به گفته این کارشناس تغذیه، بطور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی ها (بجز سبزی های نشاسته ای) و حداقل ۲ واحد میوه توصیه شود.

عباسی با تاکید بر اینکه کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند افزود: لازم است برای پیشگیری نکاتی را رعایت کرده و هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند.

وی اظهار داشت: این گروههای در غذاهای روزانه از هویج و کدوحلوایی و پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا نیز استفاده و از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب کنند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ نیز اهمیت زیادی دارد، کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

وی اضافه کرد: بر این مبنا از منابع غذایی این ۲ ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات وسبزی های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده و از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده (مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو، کباب هایی که مغز پخت نشده اند) خودداری شود.

عباسی با بیان اینکه از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خودداری شود. افزود: در صورتی که فردی علائم سرماخوردگی داد، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کند.

به گفته این کارشناس، جوانه ها گندم، ماش و شبدر که حاوی ویتامین C هستند در رژیم غذایی روزانه استفاده شده و از میوه های حاوی انتی اکسیدان فصل نیز غافل نباشید.

وی خاطرنشان کرد: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

197197